2013. december 22., vasárnap

MŰVÉSZETEK (K-POP)

A koreai művészetet régebben csupán Kína művészetének provinciális változataként tartották számon. Bár a művészet Koreában valóban a kínai művészetből fakad, sajátos vonásokkal és eredeti értékekkel rendelkezik. A festészetre a szobrászatra (és még sorolhatnám...)  mindig is nagy volt az érdeklődés a koreaiak körében. Sőt...nyugodtan kijelenthetem, hogy az én kedvenc időtöltéseim közé sorolható a festés és a rajzolás is. :) Ám mégsem fogok most arról írni, mert ami mindenkit jobban érdekel az a koreai-hullám és a K-pop. Akkor kezdeném is. (: 
 
A koreai hullám
 
A koreai hullám vagy nemzetközileg ismert nevén hallyu, az 1990-es években indult kulturális jelenség, amely a dél-koreai kultúra, főképpen a populáris kultúra (filmek, televíziós sorozatok és zene) külföldi terjeszkedését jelenti. A fogalmat a kínai média hozta létre az 1990-es évek végén a koreai kultúra egyre növekvő népszerűségére. A Bécsi Egyetem kutatója szerint a koreai hullám elindítója a Star in My Heart című 1997-es televíziós sorozat volt. A koreai hullám része a koreai konyha és divat is.

A koreai hullám elsődleges fogyasztói az ázsiai országok, közülük is legfőképpen Japán, de a jelenség terjedését Európában és az USA-ban is észlelték. A koreai hullám hatással van az ázsiai divatra, a termékfogyasztásra, a gazdaságra, de a diplomáciai kapcsolatokra is. Sikere mögött több tényező is áll, például a kedvező gazdasági környezet, az elvárásoknak megfelelő, színvonalas tartalom és az okos marketing.
Igazából rengeteg dolgot lelehetne még írni ide, mint például: A hallyu kialakulásának okai, de úgy gondolom, hogy ezen nincs mit megvitatni. Az emberek mindig azt csinálják, hogy ha valami divatba jön akkor azt elkezdik úgymond 'majmolni'. Őszintén szólva én örülök neki, hogy abba hagyták Amerika és USA majmolását. (Bár ezekből az emberekből még mindig sok van.) Szó se róla! Én nem fikázni akarom őket ezzel, csak szimplán örülök, hogy akik lenézték és rengeteg csúnya dolgot mondtak ( és akkor még finoman fogalmaztam) a koreai ( és a többi keleti) kultúrát meg úgy ámblokk mindent azok az emberek most végre észre vették, hogy igen is ők is ember számba vehetők és ér valamit a munkájuk. Tudjátok..amikor végigmegyek egy város utcáin és meghallom, hogy a fiatalok nagy része undorítóan mocskos rappeket hallgat és a kisebbeknek azt tanítja....leírhatatlan, hogy milyen fejet vágok akkor..>.<  Ellenben mikor meghallok 2 lányt arról beszélni, hogy mennyire szeretik a koreai idolokat, de még a kultúrát is....elmosolyodom. Mert végre vannak olyanok is akik nem csak majmolnak valamit, hanem igazán érdeklődnek egy másik ország kultúrája iránt. És bár azt mondják, hogy Európában egyre jobban terjed a koreai hullám, úgy gondolom, hogy ha itt Magyar országon megkérdezel valakit az emberek nagy része még csak azt se tudná megmondani, hogy hol található Korea....Mondjuk mit várok...Hisz ti is tudjátok...a magyarok 50 évvel le vannak maradva...>-<

Divat
 
A hallyu részeként a koreai divat is terjed, bár nem olyan gyorsasággal, mint a sorozatok vagy a popzene. Elsősorban egyes ázsiai országokra van hatással. Kínában rendkívül népszerűek a Dél-Koreából importált ruhadarabok, főképp a fiatal nők körében, akik a kedvenc sorozataik főszereplőihez hasonlóan akarnak öltözködni. Észak-Koreában a kormány szigorú rendelkezései ellenére is nagy az érdeklődés a dél-koreai divat iránt. Népszerűek a rövid szoknyák, a magassarkú cipők, az ujjatlan, kapucnis felsők és a divatos kiegészítők, annak ellenére, hogy a kormány tiltja az ilyen ruhanemű viselését. Itt is a dél-koreai sorozatok befolyásolják a fiatalokat, akik az ilyen ruhaneműk magas ára és a kilátásba helyezett büntetés ellenére is megveszik a tiltott termékeket.
De ha már divat...nem csak a nőkre érvényes ugyanis Koreában a fiatal fiúk (akik bár nem énekesek, színészek, modellek) is adnak a külsejük re. És most a lányok kedvében fogok járni.:) Kicsit kitárgyalom nektek a koreai fiúkat. ;D
 
Koreai hétköznapi srácok öltözködési divatjai:
 
- A sulis srác: Főbb jellemzői az SZTK keretes szemüveg, egyszerű farmerrel vagy egyenruhával, hátizsákkal, fülhallgatóval a fülében.

- Az idősebbnek tűnő srácok:
Azok akik nem vállalatok alkalmazottai de mégis úgy öltözködnek. Szerintük ez elegánsabb, és idősebbnek, komolyabbnak tűnnek tőle.

- A fashionista srácok:
Úgy öltözködnek, mint akik a magazinokból léptek volna elő. Az ilyen fajta srácok nagyon sokat adnak a kinézetükre és jól is néznek ki^^.

- A táncos/énekes srácok: Ezek nem az idolok, még is úgy öltözködnek úgy festik a hajukat stb. Külsőre hasonlítanak a fashionista fiúkra, de ők inkább a idolokat "koppintják". Szerintem leginkább a kkonminam kifejezés illik rájuk.
 
- kkonminam: jelentése "virágfiú" A kkonminamok rendszerint rendkívül szép arcú, kifinomult ízlésű, divatkövető férfiak, akik sok figyelmet fordítanak a külsejükre és sminket is viselnek. Tipikus kkonminamként tartják számon például G-Dragont, a SHINee és a Super Junior együttesek tagjait.

- Sportos srácok:
Ők a sport cipő és melegítő hívei. Gyakran nagy sportolók, vagy esetleg csak a kényelem miatt öltözködnek így. 

- Átlag srácok
: Se fashionisták, se igénytelenek. Egyszerű ruházat jellemző rájuk.

- Az igénytelen srácok: Az ilyen srácok nem adnak a megjelenésre, dohányoznak és mivel nagy hagyománya van az alkohol ivásnak Koreában ezért sokat fogyasztanak alkoholt is. Ők nem tartoznak a jó megjelenésű, szép emberekhez.
 
 
- Ulzzang: Ez a  divat-irányzat Dél-Koreából indult el, miután néhány ember felrakta a legjobb képeit a közösségi portálokra, ezzel lavinaként  terjedt el ez a stílus irányzat.Ez a stílus neve, de személyekre is mondják. Ezek valós személyek akik a mindennapi életben megtalálhatóak.  Alapvetően a szép, stílusos, de gyakran a hétköznapi népszerű emberekre használják. Képviselői lányok és fiúk egyaránt lehetnek. 
Egyre több képviselője lett a stílusirányzatnak. Annyira elterjedt már, hogy versenyeket rendeznek mind az internetes és a való életben is. Nagyon sok ulzzang híressé vált az internetnek köszönhetően.Mára már nem csak koreai képviselőkkel találkozhatunk.
 
K-pop
 
A K-pop vagy koreai popzene többek között elektronikus, hiphop, pop, rock és R&B alapokon nyugszik és különálló zenei műfajként tartják számon.A saját szokásrendszerével, különleges módon strukturált rajongótáborával és egyedi gyakornoki rendszerével külön szubkultúrát alkotó K-popot az úgynevezett idolegyüttesek (azaz fiú- és lányegyüttesek) dominálják, mint a Big Bang, a Beast, a Super Junior, a SHINee, a 2NE1, a Wonder Girls vagy a Girls’ Generation, de számos sikeres szólóelőadó is létezik, mint például PSY, Rain, BoA, Se7en, Jay Park, I Hjori, Pek Csijong vagy IU. A A koreai popzene gyakorlatilag futószalagon kezdte el - szó szerint - gyártani a Hallyu-sztárokat. A legnagyobb médiacégek saját kis gyárakat üzemelnek, ahová a leendő popsztár jelentkezhet demófelvétellel. K-pop-ipart a kiadóként is funkcionáló ügynökségek irányítják, melyek közül piaci részesedés tekintetében a három legnagyobb az S.M. Entertainment, a YG Entertainment és a JYP Entertainment.
 
S.M. Entertainment: Lee Sooman alapította. A cég a dél-koreai szórakoztatóipar „nagy hármakként” ismertté vált három leghíresebb vállalatának egyike,  az első helyen áll.
YG Entertainment:  YG=Yang Goon. Yang Hyun Suk a YG Entertainmentnek az alapítója. A második helyen áll az S.M. Entertainment mögött.
JYP Entertainment: JYP =Park Jin Young, más néven J.Y. Park. Ő alapította a JYP Entertainmentet. 
 Ezek nagyon meghatározó cégek a Kpop életében, és általában nekik van a legnagyobb bevételük is.
4.-ként a Cube Entertainmentet szokták emlegetni.

Sztárok élete
 
A K-pop csillogó álom világából felébredve rá kell jönnünk, hogy a kedvenc idoljainknak az élete nem mindig olyan amilyennek mi elképzeljük. Akik ebben a szakmában dolgoznak iszonyatosan nagy áldozatot kell, hozniuk annak érdekében,hogy azt csinálják amit a világon a legjobban szeretnek. A rajongók nagy része abban a tévhitben él, hogy az idolok élete csak pompa és ragyogás. De ez nem így van! Éppen ezért most bemutatom nektek a sasaengeket. (ejtsd: szaszeng) Ők a megszállott rajongók. Semmitől nem riadnak vissza és bármit megtesznek, hogy kapcsolatba lépjenek kedvenceikkel. Betörnek a lakásaikba, képeket csinálnak róluk mikor alszanak, elviszik a ruháikat és az ételüket és még sorolhatnám. Még a rendőrség közbelépésével sem csökken a létszámuk, sőt...egyre többen lesznek. Ezzel a problémával már régóta foglalkoznak, de még mindig megoldatlan. A sasaengek után
 
nézzük csak az élet körülményeket. Amíg az együttesek nem debütálnak le szó szerint iskolai kollégiumi életet élnek. És igaz miszerint ilyenkor igen szerény körülmények között vannak. Ennek több oka is van. Például, hogy nagyon szoros a tempójuk; táncolni, sportolni, tanulni, énekelni (stb.) járnak. Emellett rengeteg csapat építő programot csinálnak nekik, mert a legtöbb esetben akik egy bandába kerülnek nem ismerik egymást és meg kell tanulniuk együtt dolgozni. Persze vannak olyan esetek amikor az együttes tagjai már régebb óta ismerik egymást mint például GD és T.O.P. Gyakori, hogy eleinte egy-egy tag nem is szimpatikus a másiknak, akár többször is összekapnak naponta,de később megkedvelik egymást. Vissza kanyarodva az eredeti témához; a debütálásuk után átköltöznek egy sokkal tágasabb, szebb házba ahol mindenki kényelmesen elfér.
 A "debütálásuk" után persze nem lazíthatnak mert rengeteg dolguk van; sorozatokban szerepelnek, koncertek, klip forgatások,  reality show és TV show-kat forgatnak róluk. (stb..) Igen ám, de mindezek előtt le kell nyűgözniük a 'fejeseket' és legyőzni a többieket, hogy bejussanak egy bandába. T.O.P-t például a túlsúlya miatt utasították vissza, de annyira elszánt volt, és csak azt tartotta szem előtt, hogy ha mindenen túl van, végre azt csinálhatja amit igazán szeret. ( tehát énekel) Lefogyott. A mai napig nem szereti mutogatni a hasát pedig mára már tökéletes teste van. :$  A rengeteg munka mellett azért szórakozni is van idejük és persze húzzák egymás agyát. :D:D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése